En español
El presente trabajo propone ahondar sobre el archivo personal de Rafael Santos (1961- 2021), artista argentino que ha dedicado su trayectoria a la temática medioambiental.
Para ello, se considera como caso de estudio la exposición Abuso de sustancias, llevada a cabo en la Biblioteca de la Universidad Nacional de La Plata en 2017. Su abordaje da cuenta de las tensiones que se generan al intentar definir el archivo, abriendo lugar a cuestionamientos sobre la relación entre este último y su labor artística. De esta manera, se logra complejizar y enriquecer la concepción del término, además de dar cuenta de la consistencia de la práctica artística de Rafael Santos y la sensible vigencia de su mirada.
En inglés
This work is thought to deal deeply into the personal archive of Rafael Santos (1961- 2021), an Argentinian artist who dedicated his career to environmental issues. This analysis considers, as a case of study, the exhibition Substance Abuse, held at the Library of the National University of La Plata in 2017. The approach of his artistic life accounts for the tensions which arose when trying to define the archive. In this regard, new questions open their way to the relationship between the latter and his artistic work.
Therefore, it is possible to comprehend and enrich the concept of the term, as well as to account for the consistency of Rafael Santos’ artistic practice and the sensitive validity of his gaze.