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dc.date.accessioned 2019-04-24T14:38:40Z
dc.date.available 2019-04-24T14:38:40Z
dc.date.issued 2019-04
dc.identifier.uri http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/74464
dc.description.abstract Cloud computing is a distributed computing technology that facilitates access to the resources in a dynamic, scalable and highly available manner. One of its service models is SaaS (Software as a Service) which allows executing Web applications in a flexible and elastic way while offering collaborative characteristics. The integration of SaaS in educational environments promotes academic performance and facilitates knowledge management, allowing for storage, exchange, access and synchronization of information. On the other hand, educational serious games promote among the people involved: collaboration, communication, social abilities, critical thinking and problem solving. The main objective of this investigation is to analyze the challenges that SaaS, with its collaborative and multitenancy characteristics present to the execution of educational serious games. This is named ESGaaS - Educational Serious Games as a Service. The analysis was developed based on a review of the existing literature through the methodology known as Systematic Mapping Studies (SMS) which facilitated the generation of investigation questions, search strategies, key words and inclusion and exclusion criteria applied to identify articles in several sources. This investigation facilitated the development of a list of functional characteristics that the educational serious games will acquire when used as software for service. en
dc.description.abstract La computación en la nube es una tecnología de computación distribuida que ofrece acceso a los recursos de manera dinámica, escalable y con alta disponibilidad. Uno de sus modelos de servicio, es el SaaS (Software as a Service) que permite ejecutar aplicaciones Web de manera flexible y elástica, además de ofrecer características colaborativas. La integración del SaaS en los entornos educativos potencia el rendimiento académico y facilita la gestión del conocimiento permitiendo almacenar, intercambiar, acceder y sincronizar información. Por su parte los juegos serios educativos potencian, entre los involucrados, la colaboración, comunicación, habilidades sociales, pensamiento crítico y resolución de problemas. El objetivo principal de esta investigación consistió en analizar los retos que SaaS, con sus características colaborativas y multiinquilino, ofrece a la ejecución de juegos serios educativos, lo cual denominamos ESGaaS – Juegos Serios Educativos como Servicio. El análisis fue realizado a partir de una revisión de literatura existente a través de la metodología denominada Systematic Mapping Studies (SMS) la cual permitió generar preguntas de investigación, estrategias de búsqueda, palabras claves y criterios de inclusión y exclusión que fueron aplicadas para localizar artículos en diversas fuentes. Como resultado del trabajo se elabora una lista de características funcionales que los juegos serios educativos adquirirían al ser utilizados como software como servicio. es
dc.format.extent 66-80 es
dc.language en es
dc.subject Argentina es
dc.subject serious games en
dc.subject educational serious games en
dc.subject Costa Rica es
dc.subject cloud computing en
dc.subject software as a service en
dc.subject multi-tenant en
dc.subject juegos serios es
dc.subject juegos serios educativos es
dc.subject computación en la nube es
dc.subject software como servicio es
dc.subject multi-inquilino es
dc.title Educational Serious Games as a Service: Challenges and Solutions en
dc.title.alternative Juegos serios educativos como servicio: retos y desafíos es
dc.type Articulo es
sedici.identifier.other https://doi.org/10.24215/16666038.19.e07
sedici.identifier.issn 1666-6038 es
sedici.creator.person Sandí Delgado, Juan Carlos es
sedici.creator.person Bazán, Patricia es
sedici.subject.materias Ciencias Informáticas es
sedici.description.fulltext true es
mods.originInfo.place Facultad de Informática es
sedici.subtype Articulo es
sedici.rights.license Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
sedici.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
sedici.description.peerReview peer-review es
sedici.relation.journalTitle Journal of Computer Science & Technology es
sedici.relation.journalVolumeAndIssue vol. 19, no. 1 es


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Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente licencia Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)